U kunt bij ons terecht voor gastlessen en excursies, ontwikkeling van educatief materiaal, projectmanagement en advies.

Energieles 'Onze auto van binnen'

De binnenkant van een zelfrijdende elektrische deelauto – Wat heeft dat nou te maken met de energietransitie?

In Hart van Brabant liep tot eind 2020 het project SMILE: Social Maatschappelijke Innovatie Labs Energieneutrale woningvoorraad. Bij de vijf SMILE-pilotwijken van de gemeente Tilburg ging het erom de gebouwde omgeving te verduurzamen, samen met de bewoners. Om kinderen, de volwassenen van de toekomst, te laten meedenken is gekozen voor een ontwerpopdracht rondom een concreet voorbeeld van verduurzaming: Ontwerp de binnenkant van een zelfrijdende elektrische deelauto. Bij een auto kunnen kinderen zich veel voorstellen, zelfs als die auto geen stuur heeft. Het gaat om prikkelen van de nieuwsgierigheid, vragen stellen en oplossingen bedenken, want dat zijn de vaardigheden die in de energietransitie nodig zijn. Een extra pluspunt is als de leerlingen ontdekken dat energiebewust leven heel leuk kan zijn.

De leerlingen van de bovenbouw van basisschool De Wichelroede in Udenhout kregen eind oktober 2019 in de gastlessen van Bureau BuitenWater uitleg over energie- en klimaatverandering, gingen aan de slag met oefeningen over energie en deeleconomie en maakten in tweetallen een ontwerp voor de deelauto. Voordat ze aan het verbouwen van een oude schoenendoos tot demo-model konden beginnen, moesten ze goed nadenken over de manieren waarop hun auto aan de gestelde eisen zou voldoen.

Dat je kinderen best kunt laten meedenken over ingewikkelde maatschappelijke problemen, zoals het energievraagstuk, blijkt wel uit dit lesproject. De leerkracht van De Wichelroede verwoordde dit heel mooi in het filmpje:

“De maatschappij is heel veel bezig met energie en energietransitie, en de kinderen zullen daar waarschijnlijk nog veel meer mee te maken krijgen dan wij, dus om ze daar al een klein beetje warm voor te laten lopen kan denk ik helemaal geen kwaad. En vaak denk je oh, da’s te moeilijk of te ingewikkeld, maar als je de kinderen op de juiste manier aanspreekt (…) dan krijg je toch wel iets terug van creativiteit en nadenken, van we kunnen het ook zo doen en we kunnen het zus doen (…) En dan zie je dat er veel mooiere ideeën naar buiten komen.”

De werkstukken zijn drie weken tentoongesteld in de bibliotheek van Udenhout. Kinderen die dat wilden konden daar bovendien workshops volgen om een auto te verfraaien met echte lampjes, of om een filmpje te maken met hun zelf ontworpen auto.

Omroep Tilburg doet in een aflevering van Het Andere Normaal verslag van het lesproject, zie https://www.youtube.com/watch?v=f9hdejwXovY&feature=youtu.be

In oktober 2020 zijn ook leerlingen van basisschool De Blaak uit Tilburg op dezelfde manier aan het ontwerpen gegaan. Op dit filmpje van Omroep Tilburg, op https://www.youtube.com/watch?v=oW6tTS4fOdU, is te zien dat de kinderen hun ontwerpen heel goed presenteren! Samen met het verhaal van Kees de Rooij van EnergieCoöperatie De Blaak wordt duidelijk waarom het zo belangrijk is dat kinderen leren nadenken over energie en energiegebruik.

elektriciteitsmast
Leren over energie

Voor lesideeën over Energietransitie en klimaatadaptatie kijk eens bij
https://www.natuurwetenschapentechniek.nl/
en https://www.belevenisonderwijs.nl

Filmpjes over het lesproject ‘Onze auto van binnen’: