U kunt bij ons terecht voor gastlessen en excursies, ontwikkeling van educatief materiaal, projectmanagement en advies.
Ceciel Visser
Na 10 jaar in de ICT gewerkt hebben bij de Universiteit Maastricht, ben ik in 2002 voor mezelf begonnen: Bureau BuitenWater. Eerder was ik al wegwijs geraakt in de wereld van Natuur- en Milieu-Educatie (NME) door vrijwilligerswerk voor IVN Geleen, als natuurgids, bestuurslid en ontwikkelaar van educatief materiaal. Zo maakten we met een groepje creatievelingen een Hagedissenpad voor groep 5 van het basisonderwijs en een ‘Harry Potter’-wandeling in de ochtendschemering (er kwamen meer dan 100 kinderen met hun ouders op zondag vóór zeven uur ’s ochtends!)
NME wordt tegenwoordig ook wel EDO genoemd, educatie voor duurzame ontwikkeling. Toen de 21e eeuw begon waren wij daar in Geleen al mee bezig. Een lezing waarbij de aanwezigen hun mondiale voetafdruk konden berekenen, zorgde voor wat schrik, dus ook voor bewustwording!
Als directeur (dat moet je in sommige situaties zeggen), gastdocente, excursieleidster en lesmateriaalontwikkelaar heb ik de afgelopen twintig jaar met plezier veel volwassenen en nog veel meer kinderen wijzer kunnen laten worden over vraagstukken rondom water en energie.
Nieuwe technieken vind ik heel interessant, daarom ben ik gaan kijken bij de open dag bij de aanleg van de windmolens van De Spinder in Tilburg. Hier zie je mij bij een deel van de toren die nog opgebouwd gaat worden.
Peter Hurkxkens
Ik ben één van de eerste studenten geweest die afstudeerde als milieugeograaf aan de KU Nijmegen, en wel met specialisatie watermilieu. Daarna heb ik ruim 15 jaar als docent aardrijkskunde en ICT aan de Fontys Lerarenopleiding Sittard gewerkt.
In 2002-2004 was ik als senior-projectleider in dienst van SOM onderwijs- en milieuprojecten. Hier heb ik onder meer verder vorm gegeven aan het Waterservicepunt Nijmegen, een gemeentelijke helpdesk die het afkoppelen van regenwater in alle facetten begeleidde.
Daarna heb ik toch mijn oude liefde, het onderwijs, weer opgepakt bij de Fontys Lerarenopleiding Tilburg. Hier probeer ik duurzaamheid een grote rol te laten spelen in de lessen en in contacten met mijn uitgebreide netwerk van middelbare scholen in het Brabantse. In 2021 verscheen de derde, herziene druk van het boek ‘Lesgeven over duurzame ontwikkeling, een didactische handreiking’ dat ik schreef, samen met enkele collega’s.
Testleerlingen en -leerkrachten
Wij van Bureau Buitenwater gaan buiten kijken en vervolgens zitten we aan ons bureau opdrachten te verzinnen. Of die opdrachten echt zo leuk, zinvol, gevarieerd zijn als wij hopen, weten we pas als ze zijn uitgeprobeerd door leerlingen en leerkrachten/docenten uit de doelgroep. We laten het liefst een hele klas ons materiaal testen!
Een van onze test-leerlingen maakte deze puzzel voor De Dierenark
Kent u de Stichting Kinderhulp Burkina Faso? Monique, Ingrid en Margot bouwen daar aan educatie!
https://www.kinderhulpbf.nl/
Wij wandelen graag in de natuur en dan kom je vaak zo’n mooi bankje tegen.
Leerlingen laten experimenteren betekent een volle kar mee naar school!
© Bureau BuitenWater 2022 / Design: ProcesPartners